Stary most na rzece Białce w Trybszu właśnie przeszedł do historii. Pod koniec tygodnia most został zdemontowany , a jego metalowe części pocięte na kawałki.
Most został zbudowany w latach 1912-1914 jako element planowanej linii kolejowej Nowy Targ – Kieżmark łączącej Galicję z Górnymi Węgrami ówczesnego cesarstwa Austro – Węgier. Projekt przerwała I Wojna Światowa, a późniejsze zmiany geopolityczne odsunęły go w niebyt. Most po adaptacji zaczął służyć jako przeprawa drogowa łącząca Spisz z Podhalem. We wrześniu 1939 r. cofające się wojsko polskie przed agresorem niemieckim wysadziło most, ale czy to źle podłożony ładunek, czy mała jego ilość spowodowała uszkodzenie tylko infrastruktury drogowej nie naruszając konstrukcji. Powódź w 1968 r. uszkodziła przyczółek od strony Białki T. i Nowej Białej ( Jak utrzymuje pamiętający ten czas mieszkaniec Trybsza, było to w odpust parafialny ku czci św. Antoniego Padewskiego – czyli 13 czerwca).
Ponad utworzoną wyrwą zbudowano prowizoryczny most drewniany. Nietrwała konstrukcja „przewiązki” zmuszała zarządcę drogi i mostu do corocznych remontów i wyłączaniu mostu z eksploatacji na dwa tygodnie. Kapitalny remont przesuwając w czasie…. Remont – wymiana drewnianych dylin i podbudowy odbywał się co roku w lipcu . W tym czasie największy pracodawca w okolicy NZPS PODHALE Nowy Targ ( w szczytowym okresie zatrudniający ok.10 tys. pracowników) ogłaszał przerwę techniczną a pracownicy wykorzystywali dwutygodniowy urlop. Kapitalny remont wykonano w latach 90 XX w. drewniane dyliny zastępując metalowymi trawersami i położono żelbetową płytę na której położono asfalt. Trwa budowa nowego mostu oraz zastępczej przeprawy na czas budowy.
Zdjęcia i tekst: Eugeniusz Gogola