Na profilu FB Pienińskiego Paku Narodowego w ostatnich dniach został opublikowany post ze zdjęciami różnych miejsc na terenie Szczawnicy z których zniknęły ogromne reklamy znajdujące się dotychczas na różnych budynkach tej uzdrowiskowej miejscowości. Dzięki wprowadzonej w życie ustawie krajobrazowej Szczawnica pięknieje ! Poniżej wpis PPN i zdjęcia budynków i miejsc z reklamami i już bez nich.
„Szczawnica pięknieje! Coraz więcej budynków zaczyna wyłaniać się spod „oklejających” je (nieraz dosłownie!) tablic i banerów reklamowych a ulice powoli stają się estetyczne. To efekt wejścia w życie uchwały nr XLIX/365/2022 Rady Miejskiej w Szczawnicy z dnia 8 sierpnia 2022 roku w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, w tym tablic i urządzeń reklamowych.
Nadmiar takich nośników i obiektów doprowadza do przesycenia przestrzeni publicznej elementami obniżającymi jej walory estetyczne. Problem dotyczy zarówno krajobrazu o charakterze przyrodniczym, jak i miejsc wartościowych pod względem urbanistycznym i historycznym. Estetyka budynków i ich otoczenia wiele mówi o miejscu, do którego się wybieramy, dlatego dobrze zaaranżowana przestrzeń publiczna jest skuteczną promocją dla gminy, atrakcją wpływającą na lokalne usługi i powinna być kluczowa dla władz i mieszkańców.
W uchwale wyodrębniono m.in. strefę przestrzenną obejmującą tereny najcenniejsze przyrodniczo, na których ustalono zakaz lokalizowania tablic i urządzeń reklamowych. To Pieniński Park Narodowy wraz z otuliną, rezerwaty przyrody z otulinami oraz Popradzki Park Krajobrazowy. Dopuszczalne są jedynie niewielkie szyldy i tablice informacyjne umieszczone przy obiekcie, którego dotyczą.
Uchwała zakazuje także sytuowania na terenie Miasta i Gminy Szczawnica tablic i urządzeń reklamowych informujących o produktach i usługach oferowanych poza granicami gminy, nierzadko w odległości kilkudziesięciu kilometrów. Znikają operacje plastyczne, salony samochodów, kotły, okna, ośrodki narciarskie, Spa, termy i wiele innych. Czy gminy pienińskie nie mają nic wartościowego do zaoferowania, skoro reklamują i zachęcają turystów do korzystania z atrakcji zlokalizowanych na innych obszarach, często u konkurencji? Czy zasłanianie i zaśmiecanie unikatowego pienińskiego krajobrazu wielkoformatowymi nośnikami z „obcymi’ produktami to jest dobre rozwiązanie? Tym bardziej, że dzisiaj decyzję o zakupach bądź miejscu wypoczynku podejmujemy siedząc w domu i „klikając” propozycje. Do tego natłok reklam przy drogach powoduje, że przestajemy na nie zwracać uwagę.
Brawo! Czy inne gminy podejmą prace nad podobnymi uchwałami, aby uporządkować przestrzeń, ochronić krajobraz i stać się po prostu ładniejsze? Czy raczej staną się miejscem zaśmiecanym m.in. przez reklamy usuwane w Szczawnicy?”
źródło: Pieniński Park Narodowy