30 października 2025 r. w Izbie Regionalnej w Sromowcach Wyżnych odbyło się oficjalne zakończenie projektu „Pienińskie tkanie”, realizowanego przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Gorce‑Pieniny. Celem przedsięwzięcia było przekazanie podstaw tradycyjnego rękodzieła, rozwijanie umiejętności uczestników oraz ochrona i popularyzacja dawnych tradycji tkackich regionu pienińsko-gorczańskiego.

Przez cztery miesiące w Izbie Regionalnej odbywały się bezpłatne, międzypokoleniowe warsztaty tkania na krosnach, które prowadziła Stanisława Krupa – mistrzyni tkactwa ludowego. Uczestniczki poznawały techniki pracy na krosnach, uczyły się przygotowania osnowy i wątku, a przede wszystkim odkrywały wartość tradycyjnego rękodzieła i jego związek z regionem.

Podczas uroczystości podsumowującej przedstawiono efekty ich pracy – unikatowe, własnoręcznie utkane chodniki. Powiat Nowotarski reprezentowany przez starostę oraz prezes LGD „Gorce-Pieniny” – panią Krystyna Kubik – wręczyli uczestniczkom i prowadzącej podziękowania oraz certyfikaty ukończenia kursu. Partnerem projektu było Centrum Kultury Gminy Czorsztyn, które udostępniło izbę regionalną na czas trwania warsztatów.

Projekt „Pienińskie tkanie” stanowi ważny krok w ocaleniu tkackiego dziedzictwa regionu – łączy edukację, pracę ręczną i aktywizację społeczności lokalnej.
Wspomnienie o Wandzie Kosseckiej
W kontekście ochrony tradycji tkackich warto wspomnieć o postaci Wanda Kossecka (1887/1893–1955) – polskiej projektantki tkanin, w szczególności kilimów, która swoją działalność rozwijała również w regionie Podhala, Spisza i w Czorsztynie.

W 1932 r. zakupiła działkę w miejscowości Czorsztyn w powiecie nowotarskim, gdzie wzniósł się jej dom-pracownia nazwany „Korytnianką”. W tym miejscu rozpoczęła działać prowadzona przez nią pracownia „Warsztaty Spiskie”, w której szkoliła i zatrudniała okoliczne kobiety-tkaczki. Jej prace cechowały się silnym osadzeniem w tradycji – używała ręcznie przędzionej wełny, naturalnych barwników i czerpała inspirację z wielowiekowych tradycji tkanin polskich i ukraińskich.

Działalność Wandy Kosseckiej w Czorsztynie jest przykładem łączenia artystycznej wizji z lokalną tradycją tkacką, a także aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-gospodarczym regionu. Dzięki jej wysiłkom kilimkarstwo zostało wzmocnione jako część tożsamości kulturowej Podhala i Spisza.
Więcej o działalności Wandy Kosseckiej w Czorsztynie w artykule na portalu staryczorsztyn.pl :










