Previous
Next

Trwa budowa mostu w Trybszu

Na budowanym od lata 2022 roku moście na rzece Białka w Trybszu rozpoczęło się montowanie naciągów. Nowy most, którego oddanie do użytku planowane jest w 2024 roku będzie kosztował 13,5 mln. złotych.

Stary most na Białce w Trybszu wybudowany w latach 1912-1914 rozebrany został w marcu 2022 roku. Jego elementy zostały zdemontowane, a metalowe części pocięte na kawałki.

W kwietniu 2022 roku po demontażu starego mostu uruchomiony został most tymczasowy w Trybszu z którego mogą korzystać mieszkańcy poruszający się po Spiszu.

Budowa mostu na Białce w Trybszu jest jedną z największych inwestycji ostatnich lat na Spiszu. Zarząd i Rada Powiatu Nowotarskiego oraz władze Gminy Łapsze Niżne podjęły decyzję o przeznaczeniu potężnych środków własnych na budowę mostu, który stanowi jedną z kluczowych przepraw dla Spisza. 

Zadanie pn. – „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz – Niedzica w km od 1+840,00 do km 2+305,00 (obiekt mostowy w km 2+131,50) w miejscowości Trybsz, Powiat Nowotarski/ Gmina Łapsze Niżne” otrzymało dofinansowanie wynoszące połowę wartości zadania, tj. prawie 7 milionów złotych. Kolejne blisko 7 mln złotych pochodzi z budżetu lokalnego samorządu.

Fot. Jakub Jamróz

O starym moście w Trybszu:

Most został zbudowany w latach 1912-1914 jako element planowanej linii kolejowej Nowy Targ – Kieżmark łączącej Galicję z Górnymi Węgrami ówczesnego cesarstwa Austro – Węgier. Projekt przerwała I Wojna Światowa, a późniejsze zmiany geopolityczne odsunęły go w niebyt. Most po adaptacji zaczął służyć jako przeprawa drogowa łącząca Spisz z Podhalem. We wrześniu 1939 r. cofające się wojsko polskie przed agresorem niemieckim wysadziło most, ale czy to źle podłożony ładunek, czy mała jego ilość spowodowała uszkodzenie tylko infrastruktury drogowej nie naruszając konstrukcji. Powódź w 1968 r. uszkodziła przyczółek od strony Białki T. i Nowej Białej ( Jak utrzymuje pamiętający ten czas mieszkaniec Trybsza, było to w odpust parafialny ku czci św. Antoniego Padewskiego – czyli 13 czerwca).

Ponad utworzoną wyrwą zbudowano prowizoryczny most drewniany. Nietrwała konstrukcja „przewiązki” zmuszała zarządcę drogi i mostu do corocznych remontów i wyłączaniu mostu z eksploatacji na dwa tygodnie. Kapitalny remont przesuwając w czasie…. Remont – wymiana drewnianych dylin i podbudowy odbywał się co roku w lipcu . W tym czasie największy pracodawca w okolicy NZPS PODHALE Nowy Targ ( w szczytowym okresie zatrudniający ok.10 tys. pracowników) ogłaszał przerwę techniczną a pracownicy wykorzystywali dwutygodniowy urlop. Kapitalny remont wykonano w latach 90 XX w. drewniane dyliny zastępując metalowymi trawersami i położono żelbetową płytę na której położono asfalt. Trwa budowa nowego mostu oraz zastępczej przeprawy na czas budowy.

Zdjęcia i tekst: Eugeniusz Gogola

Shares